Werkplaats

 

PARSEC: het geheim van het design

Toen ik in 1986 begon te experimenteren met modelbouwraketten, bleek al snel dat ik een voorliefde had voor “bizarre” vormen. Van de meer dan 3000 micro- en mini-raketten die ik ooit lanceerde waren er minstens de helft die rechtstreeks de Sci-Fi boeken in konden…

In 1991 zag ik voor de eerste maal een raket-vliegtuig in actie. Dat was tijdens de nationale campagne in Mourmelon (Frankrijk) en het ding was de “Résolution 3” van de club Gretss. Meer…

 

Museum

YOLT 1989

Meer…

 

Thunderball 1993

Meer…

 

Atmosfeer 1993

Meer…

 

QUASAR 1997

Na de laatste statische testen van de "Volckaert-motor" bleek dat ook hier het ontwerp dient te veranderen. Het betreft vooral een probleem van afdichtingen. Dit betekent het ontwikkelen van een aantal nieuwe motor-onderdelen en extra statische testen. Het is dus mogelijk dat deze motor nog een tijdje op zich laat wachten.

Om nu toch veilig te spelen en een raket te kunnen lanceren tijdens de campagne te Bourges (augustus '97) zal er een Chamois-motor worden aangevraagd. Blijkt er toch een BVRO-motor voorhanden op de campagne, dan is dat geen enkel probleem. Meer…

 

PULSAR 1997

Meer…

 

Golden Sky 99

De lancering van de Golden Sky was voorzien voor vrijdag 11 juni 1999 om 12h00. Gezien de controle van de raket de avond tevoren was gebeurd en de accu's moesten opgeladen worden, kon het VRO-team de definitieve assemblage van de raket pas dezelfde ochtend verwezenlijken. Omdat het lokaal dat ons door het Nederlandse leger ter beschikking was gesteld, te klein was om de parachute te kunnen opvouwen, hadden webesloten om dit op het laatste moment op het beton van het schietterrein uit te voeren. Meer…

 

CASTOR 2 – 2004

Meer…